The great wall of China!

I går var det dags. Dags för Utflykten med stort U. Jag menar den som man bara måste göra om man är i Kina, i alla fall i Pekingområdet. Jag pratar självklart om muren, Kinesiska muren, The Great Wall of China. Den mytomspunna, gigantiska, långsträckta, imponerande muren. Hur mycket eller lite man vet om den så tror jag nog alla har någon sorts föreställning om vad som väntar dem. Alla har vi sett bilder av den. Det är lite som med pyramiderna i Kairo. Alla vet vad det är. Och låt mig säga att det var en spännande resa...

Vi körde bil själva eftersom vi haft förmånen att låna en bil under den tid vi varit här. Nu kommer ägaren tillbaka måndag eller tisdag så då vet vi inte vad vi ska göra. Men nog om detta. Vi åkte iväg och för att komma nordväst om Peking behöver vi faktiskt åka söderut för att komma på rätt väg, hur konstigt det nu än låter. Peking är platt, och då menar jag platt. Skåne är inget i jämförelse med Peking. Här pratar vi pannkaksplatt! Och så även under resan, tills vi började närma oss muren då helt plötsligt ur ingenting, eller snarare dimman, så stod de där, bergen. Oerhört konstigt. Helt plötsligt var det bara bergsområden runt oss.

Vi hade bestämt oss för att åka till Badaling, som är det mest kända stället att besöka muren på. Och även det mest utbyggda och turistiska, vilket liksom kommer på köpet. Men på vägen till Badaling så kör man förbi två andra ställen att besöka muren på. Och första gången man ser muren så häpnar man. Den är imponerande, det måste sägas. Helt ärligt! Vilken fantastisk byggnation. Tänk att bygga denna långa, vindlande mur uppe i bergen för sisådär några hundra år sedan. Ja första gången man byggde muren var ca 200 f.Kr men Mingdynastin renvoerade den till stenplattor och var klara under 1600-talet. Det är otroligt hur de kan ha fått dit alla stenplattor till dessa otillgängliga platser i bergen.



Hur som haver, så kom vi fram till Badaling och parkerade vid ett jätteflott, stort men ack så öde nybyggt shopping center. Därifrån tog man buss upp till starten på muren eller ja, där man kan välja att gå eller ta linbana till muren. Men tanke på två barn och barnvagn valde vi det sistnämnda. Och tur var väl det! Det är ofantligt brant bitvis, och låt mig säga att barnvagnen lämnade vi kvar nere vid linbanan. Trappor, trappor, trappor och så lite mer trappor. Det hade inte gått att ha vagn där inte. Och där det inte var trappor var det superduper brant och där gick kineserna i högklackade platåsandaler! Jag hade platta sandaler, men låt mig säga att jag ångrade mig rejält över mitt skoval... Bra dojor, ryggsäck och ingen barnvagn är bara att rekommendera! Det var en jobbig promenad uppför stigningen men vår lilla kille han kämpade på allt vad benen bar och kom faktiskt upp först till toppen! Heja Noel!



Om det var 1 miljon kineser i Beihai parken i lördags så var det 1 miljard kineser på muren. Faktum är att vi faktiskt mött mest kineser på alla våra utflykter. Kanske för att de är så många? Annars brukar man ju möta mest turister, men å andra sidan kan de ju vara från andra delar av Kina och turistar precis som vi. Ja, nog är det ett av världens underverk men sorgligt nog så var eftersmaken aningen kommersialiserad och lite alltför turistisk. Men det är dock väl värt att se det trots allt. Det är mycket försäljare vid starten men inget när man kommer upp, dock lite för många turister. Men vi var ju några av dem så vem kan klaga??



Tilläggas kan ju att vi betraktar muren som ett av världens underverk, men det var mig och min familj som fotades av kineserna! Vad säger det om oss? Thomas och jag börjar tycka att det gått lite långt när de till och med ska fota oss och inte bara barnen. Men vilka underverk vi måste vara!! ;)

Slutordet för den här utflykten måste dock bli IMPONERANDE!!

Kommentarer:

1 Thomas:

skriven

Annorlunda upplevelse när någon vill ta foto på ens fru ... :-)

2 Ann-sofie:

skriven

Självklart fotar dom ett så snyggt nygift par!!!

3 ann-sofie:

skriven

Självklart fotar dom ett så snyggt nygift par!!!

Kommentera här: