Officiella skyltar i Peking!

Jaa, gott folk. Idag tänkte jag inte skriva något långt inlägg för jag vet att ni alla har fullt upp i era stugor, hus och lägenheter. Just nu skulle jag tro att det pysslas, pyntas, kokas, steks, bakas och görs julgodis för fullt så att ni i sista stund ska kunna ränna runt på stan och köpa de "sista" julklapparna. Sen kommer förstås den där sista kvällen/natten innan julafton när alla små paket ska slås in och läggas under granen. Jag är glad att vi i år inte behöver göra allt detta. Det är också därför som jag uppskattar tiden från första advent fram till nu som mest. Ingen stress, ingen hets man kan bara njuta av lusiga katter, glögg och pepparkakor! Underbart!

Men för att ni ska kunna slappna av lite så har jag samlat på mig några skyltar som vi har sett på olika platser här i Peking. Och ja, det är officiella skytar på parkeringar, i parker, på vägar. Så granska, läs och njut!


Den här skylten hittade vi vid ett konstverk ute i en park. Tydligen så fick man vägra att gå på det... Betyder det att man får gå på det eller att man blir tvingad upp på det om inte vägrar att kliva upp??


Och vad betyder detta? Den här skylten fanns i Förbjudna staden.


Den här skylten hittade vi på en toalett i en restaurang. Den övre skylten är ju glasklar, no smoking. Men den undre kan man ju undra vem som fick till. Kinesiska och ja kinesiska men med vårt alfabet! Yippie, nu blev allt mycket klarare!


I vår älskade Ritan park får man inte göra diverse saker, ja ganska många faktiskt. Attan också jag som hade tänkt ta med mig pistolen nästa gång....


Be submit to employee to commander. You got me! Vad i hela friden betyder det???
Och titta på punkt 3 - No smoking the parents don't play any item. Man får inte röka föräldrarna och inte leka med några saker. Konstigt, med tanke på att vi är på en ja, lekplats!


Ja läs och begrunda själva!


Va? Får man inte köra i en brinnande bil? Konstigt!


Den här skylten sitter i nedfarten till ett garage. Please turn slow moving. Yeah!


Beijing Capital International Airport. Ja, vad ska man säga? Please park to the underground?!


Infarten till svenska skolan i Peking. Vad menar de egentligen? Get down please, under bommarna eller ner på marken eller vad vill de att jag ska göra egentligen???

Hoppas att ni fick klia er lika mycket som vi i huvudet och att det slutade med lika mycket skratt som vi har haft till dessa skyltar. Får väl se om jag kan samla på mig några fler innan vi åker hem. Men som en extra bonus så måste jag få berätta om några små samtal med kineser. Det är, ser ni, inte alltid lätt att kommunicera på engelska med dem.

Vi var nere vid poolen i somras med barnen och en mamma kommer fram till mig och frågar hur gammal Noel är. Så här lät komversationen:
How old is he?
Almost 4.
Oh, 24?
Ja, det borde väl vara närmast glasklart att han inte är 24, eller??

Eller en vän till oss som ringde till customer service kontoret här i området för att fråga när poolen öppnar för säsongen:
When does the pool open?
Do you want to order food? var svaret han fick.

Eller Thomas som beställde taxi åt sin bror. Taxin kom inte och Thomas ringer till kontoret igen och frågar efter taxin:
I ordered a taxi. It hasn't come.
Do you want to order a taxi?
No, I have already ordered one.
Do you want to order another one?
No I wonder when the taxi I ordered is coming?
Do you not want any taxi?
Yes, I want the first one I ordered.
I will order one for you.
Hur fortsätter man här??

Jag ringde till kontoret när vi fick en obehaglig lukt i lägenheten:
It is really smelling bad in our apartment.
Smell?
Yes, it is smelling, you know scent, smell, nose...
Smell, you speak slower. I only one here. I not know english.
Ok, I will call back later.
I don't know.

Nu ska jag ta mig en liten glögg och en pepparkaka. Guten Nacht!

Kommentarer:

1 Ewa:

skriven

Skyltarna var precis vad jag behövde efter en stunds paketinslagning och dito julhälsningar. Känner att jag har fått till mina rim rätt bra - i jämförelse... Ha det gott :)) Kraam!!

2 Mia:

skriven

Tackar - jag skrattade så jag fick tårar i ögonen..

Ett par av skyltarna minns jag, t ex den här Please turn slow moving :-)



Kramar!

Kommentera här: