Kär igen

Oh ja, vilken stad Hong Kong är. Jag föll som en fura direkt. Det var kärlek vid första ögonkastet, eller i alla fall vid andra. Vi kom igår till ett regntätt Hong Kong som inte bjöd på en strimma sol. Bara moln, dimma och grått regn så långt ögat nådde så därför räknar jag kanske ändå denna stad till min kärlek vid första ögonkastet. Det ögonkast som jag fick igår var inte mycket att hänga i granen. Men idag, ack, ack hur ska jag beskriva det? Det är så mycket motsats till Peking som det kan vara. Rent, välorganiserat, vänligt, engelsktalande, har vatten, varmt och tropiskt klimat! Ja, ni ser ju det kan inte bli bättre. Jo, förresten det kan det och där slår Peking Hong Kong med hästlängder. Vad det är? Prisläget så klart. Visst det märks att västerlänningar har varit här och byggt upp och organiserat men det märks också på priserna. Allt är dyrare från taxiresor till tunnelbanan till maten. Så Peking, vi saknar dig allt i alla fall. Och kanske man trots allt inte skulle vilja bo här i 6 månader eller längre men ett besök i Hong Kong är värt mycket.




Lekplatser är alltid roliga och den här hittade vi längst uppe på the Peak i Hong Kong. Vilken utsikt det bjöd på! Fantastiskt. Och då menar jag inte bara våra barn.


Det var mulet även idag men vi slapp regnet och det är vi glada för. Denna stad är byggd på höjden men så har man ju fått bygga runt alla berg och allt vatten. Men vilken effekt!


Jag kan ju lätt säga att ett yrke jag inte skulle vilja ha här är fönsterputsare! Hur gör de? Inte skulle jag vilja bli hängande där uppe på fasaden i ur och skur!

Efter lite (och då menar jag lite) sight seeing så bar det av till Disneyland Hong Kong. Noel kunde bara inte vänta längre. Tycker ändå han höll ut länge, klockan var faktiskt 15 innan vi kom dit. Noel och jag gick in för Thomas och Elin fortsatte till hotellet för blöjbyte och upphämtning av välling. De gick längs med vattnet och fick en härlig promenad/sovstund.

Noel och jag drog direkt till karusellerna. Jag måste ändå får beundra detta nöjesfält. Ja, det är kapitalistamerika ut i fingerspetsarna men ack så duktiga de är! Man kan inte annat än bli förälskad (aj, aj, aj en gång till!!) och hänförd över detta paradis för barn och barnsliga vuxna också för den delen. Eller rättare sagt jag tror de flesta vuxna blir som barn på nytt. Dock blir vi aningen förvånade när vi ser alla kinser, unga, gamla och äldre ändå posera glatt i alla utställda bilar, framför space mountain och i petité land. Varför?


Juldekorationerna hade satts upp och det lyser ju upp även den mest ledsna. Ack så vackert! Titta bara på julroserna, varför kan jag inte få ha det så här hemma i rabatterna till jul? Nej, visst ja, jag bor inte i ett subtropiskt klimat...


Lyckliga Elin fick också åka karusell. Och som hon älskade det! Även om det nu inte syns på den här bilden.


Liten kille på stor svamp...


Liten tjej på stor blomma. Det var inte så mycket folk där idag så vi kunde ta en del roliga kort utan alltför mycket trassel med utomstående.


Sagoslottet vackert upplyst på kvällen. Tyvärr så blev det inga fyrverkerier ikväll. Men vi hoppas få se dem imorgon då vi gör nytt besök. Resan är en semester för barnen och vad passar då bättre än detta och vi var inte där så länge i dag. Asch, vem försöker jag övertyga? Vi älskade det lika mycket allihop! Jag skuttade glatt dansande fram med Noel. Även om han inte dansade.... Börjar man bli gammal??


Liten kille håller upp hela Saturnus. Starke Adolf, förlåt Noel heter han ju.


Och vilken lycka det var när Noel fick syn på Buzz Lightyear. De har en åkattraktion med Buzz där man ska hjälpa honom att besegra den onde kejsare Zurg. Sorgligt nog så missar vi det nya landet, Toy Story land som öppnar här om en vecka. Nära skjuter ingen hare, heter det ju... Tur för oss att det fanns något med Toy Story! Men roligast var nog ändå Space Mountain, en berg och dalbana i mörkret som mamma tyckte var läskig. Usch, vad tar jag med mitt barn på tänkte jag skräckslaget första gången vi åkte. Tänk om han blir åksjuk? Tänk om han vill ur, vad gör jag då? Jag försökte desperat fråga honom under pågående tur men det var lite för högt ljud (detta oroade mig också eftersom han är känslig för ljud) men inte hade jag behövt oroa mig. Det var en lyckligt skuttande kille som klev ur och frågade när vi skulle åka igen! Ja, se mammor, varför ska vi alltid oroa oss så mycket? Undra om vi fortfarande skulle vara mammor om vi inte gjorde det? Om vi inte såg faror överallt? Jag ska försöka bättra mig lite (men bara lite) till imorgon! Sov gott Hong Kong och alla andra också för den delen! Nu ska vi drömma lyckliga drömmar om sagornas land!

Kommentarer:

1 Ewa:

skriven

Jag vill oxå till Disneyland!! Jag hör nog till de vuxna som fortfarande gillar en bra berg-o-dalbana!! SpaceMountain är ju kanske lite läskig för barnen ännu, men uj, uj, uj vad kul det är! Härligt med lite familjetid och tropiskt klimat låter ju inte fel det heller! Ni verkar verkligen ta vara på varje minut därborta! Alltid något på gång... Här blir det bara mörkare och mörkare och nu oxå kallare tycks det! Ha det bra! Kramar!!

2 syrran:

skriven

Noel måste ha varit i himmelriket och som grädde på moset - buzz lightyear. Då skulla han haft sin dräkt på sig....

3 Mamma, Mormor:

skriven

Vi vill också vara med in i sagornas land. Det låter så spännande,att du vågar att åka berg och dalbanan.....jag lovar att träna till nästa gång det vankas äventyr. Jag vill hellre sitta på en blomma,morfar får sitta upp på den stora flugsvampen. Vi längtar efter ER alla och gläds över alla äventyr som Ni upplever. Här hemma väntar vi på snön,vilken glädje att leka snöbollskig med mofar.KramarMormor och Morfar.

Kommentera här: