Hej mitt vinterland, nu är du här!

Jaa, nu är vintern kommen till Peking. Men så mycket till snö vet jag inte om det är men här sopas (!) snön undan på trottoarer och gator. Och bilarna kör sakta, sakta. Och där måsta jag väl medge att det är smart. Den lilla snö som är packas och gör gatorna glashala.



När det nu kom lite snö så måste man ju ut och greja lite. Så vi tog på oss de kläder vi har och gick till lekplatsen! Där var vi alldeles själva. Kineserna går inte ut med sina barn när det är kallt. Så vi hade hela stället för oss själva!





Här på lekplatsen lämnade jag familjen och åkte med Colleen till en liten by strax utanför Peking där vi skulle shoppas. Gissa om det var kallt?! De har nämligen inga vanliga dörrar här till affärerna utan de har dem öppna och sommartid så är det bara plastskivor som man går in genom, lite som en vertikal persienn. Men på vintern så lägger man till jättetjocka tygskynken. Det var kallt och rått men ack så roligt vi hade! Vandrande upp och ner och in och ut i alla affärer. Jag köpte bland annat ett par Ugg stövlar till Elin, röda och fina, för 55 kronor! Och strumpor till mig för 4 kronro styck.

Sen har vi stannat på diverse matställen och handlat pizzabottnar för 8 kronor och så kunde man köpa till hela kitet och få ost, pizzasås och salami så det var bara att åka hem och fixa till. Ingn kostnad alls och så lätt! Sånt tycker vi om. Lite oxfilé till omväxling till all kyckling, lite lax och en hel massa frukt och grönsaker.

Det bästa med allt? Ja, det är förstås allt tjejsnack man hinner med på en dag! I morgon ska vi till Colleens familj på "fika" och ev middag. Så vi har slängt ihop lite schackrutor att ta med!

Nu är pizzan klar och vi ska äta i lugn och ro med två barn! Sen mys i soffan...

Kommentera här: