Kärt återbesök

Älskade hatade Kina nu är vi tillbaka. Det känns lite som att komma hem, faktiskt. Jag hade nog inte riktigt förväntat mig det. Det kändes mycket bra, varmt och skönt. Liksom precis lagom. Vi hade två fantastiska barn på denna ganska hemska resa. De var snälla och glada hela resan, vilket förstås underlättade för oss. Inte en sur min på hela dagen trots den knappa sömnen ombord på planet. Noel sov nog inte mer än 4-5 timmar men har varit en riktig liten kämpe. Men nu börjar krafterna tryta.
 
Vi ankom Peking och möttes av Thomas kinesiska kollega, Wei Wei. Mycket roligt att återse ett kärt ansikte! Även om det finnas mer att önska om hans engelska, så var det självklart roligt att träffa honom igen! Få lite informaiton om frun och sonen! Han hade hyrt en stor bil och hämtade oss på flygplatsen och skjutsade oss hem till vår lånade lägenhet i Sunlitun. Efter att ha ställt in väskor och gått på toa så begav vi oss rakt över gatan till Yashow clothing market, som har ett helt våningsplan med mat - ett food court! Underbart, snabbt och billigt! Trodde vi... Det var stängt för renovering. Under 3 månader!!! Nog för att det behövdes men varför just nu?? Jag hade ju ställt in mig på bra, god och snabb mat till luncherna med barnen... Nåväl, detta till trots så hände något fascinerande. Vi hade bara stigit in genom dörrarna till Yashow (detta är då innan vi fattat att food courten är stängd) och gått ca 15-20 meter så stöter vi på Peter och Anna Friberg från Skövde! Är det inte otroligt? Här åker man till andra sidan jordklotet och det första man hör är Tjena! Och ska jag vara riktigt ärlig så tog det ett tag inna poletten trillade ner hos mig. Jag hade liksom inte förväntat mig att se dem där och då. Jag visste ju att de var i Peking, men hallå! Peking är stort... Peter och Anna var hemma hos oss innan de flyttade ner hit (för 3 år) och fick lite tips. Peters föräldrar bor på samma gata som vi i Skövde och hans föräldrar är gamla vänner med mina föräldrar! Världen är bra liten. 
 
Nåväl vi fick gå vidare och få något i oss snabbt. Sen tillbaka och ut i trafiken efter att ha hittat Kalles bil i garaget. Vi tog oss upp till gamla bekanta trakter för att få känna efter lite. Så upp mot Shunyi och förbi vårt gamla hem. Förbi mataffären och där möter vi gamla granne! Helt otroligt, två stycken oväntade möten på kort tid i Peking. Ja vad som ska man säga? Köp en triss för plötsigt en dag händer det!
 
Nu är det god natt för oss alla för att vi ska orka med morgondagen. Ska gå och väcka maken som nog har somnat med Elin. Tänder och händer är inget att förglömmma. Imorgon väntas mycket att ta tag i. Trots mycket roligt som hänt idag så har vi inte fått våra tilllfälliga registreringspapper och dessutom tog de vårt Karls parkeringstillstånd när vi skulle in och parkera. Så lite var som vanligt med Kina trots allt!
 

Kommentera här: