What a party!

Ja, nu var det ett tag sen jag skrev så jag ska backa några dagar. Vi var ju hitbjudna på 50-årskalas, det var ju skälet till att semestern i år hamnade i Miami. Och vilken fest sen - eller rättare sagt fester. För vi festade i dagarna 4 och då skippade vi ändå en fest som var på dagen då vi anlände.
 
För vår del började det hela med ett House warming party hos Jörgen och Wenche i deras nya hus i Miami, med egen strand, brygga och pool! Vilket fantatikskt mingel där även barnen var med. Det serverade småplock och rosé innan middagen då det serverades paella. Fantastiskt god och med utiskten blev den ännu bättre! Vi åkte hem runt 22-tiden med tanke på att det var första dagen och jet lagen slog till. Vi tog helt enkelt en Uber till hotellet. Underbart system med Uber! Privatpersoner som registrerar sig och blir chaufförer, pengar dras automatiskt från kreditkortet man registrerat i appen. Inget behov av kontanter med andra ord!
 
Fredagens tema på festen var Beach and Boat. Jag hade hittat en klänning på MQ rean - tack och lov att det kom lite lägligt innan vi skulle iväg. De fick stå för många outfits under de här dagarna!! Det hela började i marinan där Jörgen hade chartrat en båt (stor!!) med besättning! Vi bjöds på en mojito direkt vid ankomsten för att sen gå upp på övre deck och beskåda Miami från ett annat håll!
 
Sår här bekvämt kunde man ha det eftersom man blev serverad småplock hela tiden! Det blev snittar, hummus, sushi, korv med börd, minihamburgare, mer snittar och en hel massa annat som jag förmodligen redan har glömt.
 
Utsikten var det inget fel på. Vi åkte bland annat förbi rikemansområdet Key Biscane med alla stora, vackra hus! Och vilket sätt att få se det från havssidan - helt fantastiskt! Det fanns både 1 och 2 och 3 hus där jag skulle kunna tänka mig att lägga vantarna på.... Hmm, hur ska jag få Thomas att förstå vinken?!?
 
Vi stannade för bad strax utanför Key Biskayne där det vid lågvatten brukar finnas en sandbank att bada på. Nu var vattnet för högt men det var lika härligt i alla fall. Det fanns väl ca 10 andra båtar där också och det bjöds på många fina shower bland annat av någon som flög runt från vattnet som sprutas ut från en jet ski. Kändes lite som man var med i en James Bond film. Han hade en otrolig styrförmåga (i alla fall den ena killen) som faktiskt styrde upp till vår båt för att hämta en drink!!
 
Och inte nog med detta så fick vi en live show av delfiner som simmade förbi. Lyckan var gjord för min del!! Jag älskar ju delfiner och hade väl bara önskat att de ville simma lite med mig!! Men jag nöjde mig så bra med att få se dem på håll, dessa underbara djur. Och jag skriver nu djur med en mening eftersom de faktiskt känns mer som djur eller rent av husdjur än fiskar (nu är de ju dock däggdjur men ändock).
 
Ja, ja nog om delfiner. Vi rundade av båtturen vid 19 efter 5 timmar ute till havs. Då åkte vi hem till barnen som varit hos Jörgen i huset med barnvakter. Det var väl ca 10 barn där mellan 4 och 21 så de hade haft en rolig dag med bad, pyssel, mer bad och mat så klart!
 
Lördagen hade vi hela dagen på stranden och vid poolen. Vad är det med barn nu för tiden? Finns det pool vill de hellre vara vid den än på stranden? Jag förstår inte. Kanske börjar jag bli gammal? Nåväl vi köpte boll och flytkorvar så det fanns något att leka med så gick det bättre.
 
Den här kvällen stannade barnen hemma med Sally och Alex eftersom festen inte började förrän 20. Då var den längst ner på södra South Beach Miami på Nikkis Beach, som faktiskt visade sig vara originalet. Inte Nikkis Beach i St. Troupez som man skulle kunna tro.
 
Temat för festen var All White och när vi anlände till restaurangen var det ingen tvekan om vart vi skulle. Det serverades en fantastiskt middag ute på stranden efter champagne och mingel först. Vi var väl ca 40+ personer som samlats i Miami för att fira Jörgen. Och vilket kalas det blev! Middagen bestod av förrätt och huvudrätt där du valde mellan två rätter, sallad eller ceviche till förrätt och fisk eller kött till huvudrätt. Sen till efterrätt kom det in fat med olika munstora chokladbitar. Åh så gott allt var!
 
Efter att magen fått sitt styrdes vi upp inomhus där vi fick ett tomt champagneglas i handen för att sedan serveras av en tjej upphängd i taket!
 
Självklart var allt i lokalen helt vitt! Bara ljuset som förändrade utseendet på både oss och lokalen! Förutom tjejen i taket då så klart och de prymklädda tjejerna i minibikini som kom och dansade med oss lite senare på kvällen.
 
I början var det underhållning av en saxofonist. Snacka om att maxa intrycket från start!
 
Som tur var behövde hon inte servera hela kvällen utan kund gå över till att uppträda lite i slutet. Tror det var många nöjda herrar i sällskapet!
 
Sen drog dansen igång! Och ingen dans i detta sällskap startar utan partyuppvärmning. Här bjuds vi upp till all-dans (istället för allsång) av Jörgens kollega och co-founder Dan, Jörgens fru Wenche och hennes före detta proffsdansarkollega (ja, för varför skulle hon inte vara fd proffsdansare?? Så duktiga, by the way)! What a party starter!!
 
Det här kortet togs nog sekunder innan allt släppte och samtliga stod och dansade all-dans på golvet!
 
Vi gick inte först, och inte sist, utan lite mitt emellan. Så där lagom svenskt som man ska vara så därför gick vi vid 03-tiden. Och smart som man är hade man ju gått över till vatten i slutet så kvällen kändes bra! I övrigt var det fri bar hela kvällen. Men varannan vatten kändes också som ett bra alternativ eftersom bartendrarna minglade runt och fyllde på glasen hela tiden. Undrar just om detta också berättigar till att kalla sig gammal? Eller bara SMART?! Hoppas på det senare!
 
Ja, jag måste ju bara berätta att när vi fått tag på en Uber och kommer hem så funkade inte vårt nyckekort. Hur kul är det på en skala att stå utanför en hotelldörr kl. 03.30 och inte komma in?? Och ingen svarade när vi försökte ringa till Alex och Sally. Så där stod vi. Jag skickade ju maken till receptionen och höll tummarna för att det skulle vara 24 timmarsservice och det var det. Men vi var väl inne i rummet vid 04.00 och då stöp vi båda i säng trötta med glada och lyckliga. För hur många gånger får man chansen att uppleva en fest som denna??
 
Dag 4 av festerna hade temat St. Troupez Chic men gick under namnet Hang over party. Började 14 på eftermiddagen nere i södra South Beach Miami. Första man får är ett glas rosévin och sen är man igång igen. Sittning vid två långbord och maten börjar serveras. Vi hade den här gången ingen meny att utgå från så lite lättare eftermiddagsmat trodde jag.
 
Först ut var en stor, härlig sallad! Vad som var i ska jag låta vara osagt. Jag säger tonfisk och Thomas kyckling. Inte riktigt samma sak och känns som en något konstig mix i sallad.... Men jag är tämligen säker på att jag i alla fall åt tonfisk, men säg inte det till honom! Fräsch och fantastiskt god!!
 
Sen kom det in en bläckfiskgryta och jag skyndade mig att säg att jag fortsätter med salladen. Men god verkade den vara i alla fall för det åts mycket och länge från den! Självklart fylldes glasen på av ivriga kypare hela tiden. Inte ska man behöva fråga om mer...
 
Efter bläckfisken kom det in vinkokta musslor med strips. Och ni som känner mig blir nog förvånade när jag säger att jag faktiskt åt 5 stycken!! Och vid det här laget börjar man ju undra hur många rätter som ska komma in. Det här är nog sista svarade någon. Men inte då...
 
Sen kom pasta med tomatsås och efter det minihamburgare (och här hade jag gett upp... inga minihamburgare för min del, då spricker kläningen) och på det ett helt ljuvligt efterrättsfat med en blandning av chockladmousse, chokladkaka, maräng och mycket, mycket mer.
 
Ingen dålig dagen efter lunch om ni frågar mig....
 
Här ser ni ett smakprov på efterrätten. Och det som serverades till, någon form av limoncello.
 
Från här blev allt bara helt galet. Diskjockyn började spela Abba och då lyfte vi taket, bokstavligt talat. Alla stod upp sjön och dansade så det stod härliga till. Och resterande sällskap i lokalen började vända på huvudet. Efter det här tog det aldrig slut. Festen var igång och ville aldrig sluta. Övriga sällskap "joinade" oss i allt från dans till sång och stället fullståndigt kokade. Om festen kvällen innan var bra så var den här heeelt galet fanstastisk. Det var länge sen jag hade så roligt!
 
Enda stället det inte danskades på var boden. Där gick gränsen! Men det försöktes.
 
Här har vi andra sällskap som faktiskt har börjat danska med oss! Och de var inte de enda.
 
Dansen, drickande och festande ville inte sluta. Klockan var nog bortåt 19 innan vi började avrunda. Då tod vi beslutet att gå av oss några kilo mat. Vilket var ett bra beslut!
 
Vi fick en fin promenad på stranden, nästintill själva. Lugnt och skönt!
 
Det är inte ofta man ser stränderna så här öde i Miami!
 
Glad och lycklig make.
 
Sekunderna efter det här kortet togs började det regna. Ett för Miami mått mätt stilla regn, så vi fortsatte. Jag bytte om till baddräkt och så gick vi hem, dock med ett dopp på vägen.
 
Och efter regnet så bjöds vi på skådespel! Himmeln var helt fantastisk!
 
Sorry för så många bilder men det var helt magiskt! 1,5 timmes promenad på en öde strand mitt i Miami. Bara det är ju en upplevelse i sig.
 

Miami by night...
 
Ja efter den här festen vet ni var våra förväntningar står!! Nä skämt å sida - detta var en once in a life time experience det är vi väl medvetana om. Men vi är otroligt tacksamma och känner en stor ödmjukhet inför att ha fått vara med om denna fantastiska upplevelse! Så tack Jörgen och Wenche för en helt oförglömlig fest! Den kommer vi sent att glömma och vi är båda helt övertygade om att det kommer pratas om den här festen en lång tid framöver.
 
Nu ska jag väcka huset, alla sover och klockan är 9.30 och vi ska ut och se Key West. Så stay tuned det kommer snart fler uppdateringar.
 

Kommentera här: