En aktiv helg i Manila

Oj oj oj vilken aktiv helg vi har haft. Även om vi inte har haft dagarna fulla av aktiviteter har vi varit fullt upptagna med nya påhitt.

 

Fredagen var vi hemma och lagade fredagsmiddag och hade mys. Yes, självklart tacos ifall ni undrade. Vad är en fredag i svenska barnfamiljer utan tacos? Kronfågels försök att introducera kyckling som fredagsmat var väl snart bortglömd. Kommer ni ihåg den? https://www.youtube.com/watch?v=R8d7pXJ8ecg

 

Jag säger bara tacos rule our Friday dinners. Så bra med olika grönsaker som man plockar själv efter tycke och smak. Och vi hottar ju till rätten med Doritos chips att plocka upp de sista smulorna med. Har ni inte provat Doritos cheese, så gör det! Ingen tacos utan Doritos!

 

Sen softade vi i soffan med en film för lördag morgon startade tidigt! Vi hade bestämt oss för att testa La Mesa Eco Park. Så vi gav oss av 7.30 för att försöka undvika den värsta trafiken. Men ack så vi bedrog oss. Man lär så länge man lever, speciellt i Manila…. Man får nog allt vara ute tidigare än 7.30 om man ska missa trafiken. Det tog oss säkert 1,5 timme att åka de få kilometerna norrut till Quezon City där det ligger.

 
 

Vår chaufför, Vic, släppte av oss utanför entrén och vi började vår vandring in. Vi trodde det skulle vara ett stort skogliknande djungelområde, men det behövde man tydligen boka dagen före om man ville in i. Ingen allemansrätt här inte. Eller så är de bara rädda för att man ska gå vilse där inne. Eller så vill de bara anställa fler människor som får betalt. Vilket som, dit fick vi inte gå. Så vi hamnade i Ecopark. Och det var inte illa, men våra högt ställda förväntningar på en djungelvandring kasade sakta men säkert ner ju längre in i parken vi kom.

 

Ganska snart stod det klart att hit åker alla i Manila för att ha kalas, få en naturupplevelse eller helt enkelt en utflykt för skolor. Det fanns mycket att göra i parken, men med vår bakgrund av natur (och då tänker jag först och främst kanske på Sverige!) så är skogen tillgänglig för alla. Parkerna är välbehållna och i bra skick. På Malta fanns få parker, vissa väldigt fina och andra mer en gräsplätt. Inga skogar på Malta så här reser sig Filippinerna högt över standarden vi är vana vid! Men Malta har havet när var man än är och det räcker långt!!

 Ett Självklart val av barnen att testa!

 

Utsikten var bra där uppifrån! Om man bara hade kunnat stanna med näsan dit man ska...
 

Det fanns en zipline och självklart skulle vi prova den. Vi gick upp först för att titta ut över dammen som ligger bredvid och på väg ner fann vi en stig som ledde mot ziplinestarten och självklart tog vi den. Det var dock inte den ”riktiga, officiella vägen” men fram kom vi trots högt gräs och träd.

Undrar just om vi tog rätt väg?!
 
 
Men sagolikt vackert var det med en av mina favoriter, murgröna!
 

Vår nya lilla äventyrska skulle ju självklart åka först vilket Noel var okej med också. Så först åkte Elin sen skulle jag åka och filma utsikten och äventyret. Det var lite svårare än jag tänkt eftersom jag hela tiden snurrade runt så jag hade ryggen eller vänster sida åt det håll vi skulle. Och jag har ju svårt att hålla tyst, så mellan varven hör man mig fnissa och oja mig. Noel kom sen och sist Thomas. Får väl tycka att jag hade den perfekta vikten för jag var den enda som hela vägen fram!

Zipped up and ready to go!
 
Elin var först ut.
 
Noel blir hämtad.
 

Efter detta gick vi vidare in i parken och vandrade i den lilla djungeln, vilket var riktigt härligt! Det fanns också en orkidépark i parken vilken tyvärr inte hade så många blommande orkidéer men var vacker i sig. De hade även några swimmingpooler men de vi har i området är så mycket finare så dessa skippade vi. En liten sjö för fiske. Tyvärr inte så bra omhändertagen så den stackars fisken som finns där vet i sjutton hur den mår.

 
Så grönt och otroligt vackert!
 

Vi hade lite pannkakor med oss som tidig lunch. Den smaskade vi på innan vi tog oss till cykelstationen. Man kunde hyra cyklar och cykla runt, runt på en liten yta. Elin ville prova men tyckte det var svårt i början. Det fanns många lösa stenar, gyttja och gräs och vägen var smal med många barn på. Nåväl var väl skönt att hon fick träna lite till så hon inte hinner glömma bort hur man cyklar innan vi kommer till en plats där man faktiskt kan cykla på riktigt.

 

Det fanns också en väldig massa vackra blommor, som jag blev tvungen att föreviga. Så förlåt alla blomsterbilder…. Det blev en härlig halvdagsutfykt!

 

 
 
 
Så otroligt mycket prunkande växtlighet!
 

Efter detta äventyr blev det en dusch och middag. Vi hamnade sedan framför TVn med Jönssonligan. Första gången med barnen. De tyckte mycket om filmen så vi lär väl gå igenom alla Jönssonligan filmerna. Synd bara att morfar inte är här och kan se dem alla med barnen, han älskar filmerna!

 

Söndag morgon startade hutlöst tidigt för att vara en ledig dag… 05.30 ringde alarmet. Det var dags för första skolaktiviteten för oss nyanlända. Fun Run eller Give, Run, Have Fun! Ett lopp där alla pengar går till välgörenhet. Det var självklart också en bake sale, priser för bästa utklädnad, korv till försäljnig och mycket annat. Elin och jag sprang 3 km och Thomas och Noel sprang 6 km. Lite jobbigt i värmen tyckte Noel som annars brukar vara bra på att springa. Lite för mycket iPad, tyckte vi…. Men det var ju bra att han kanske upptäckte det så vi kan få ut dem på lite mer aktiviteter! Loppet startade 7 vilket var ett måste med tanke på temperaturerna som blir så fort solen går upp. Jag är jättestolt över mig själv, främst efter som det är jag som skriver, som efter ingen konditionsträning ändå tyckte det var hyfsat enkelt!

Självklart representerar jag team Silverspin!
 

Vi var hemma strax efter 9 och duschade. Sen åkte Thomas och jag för att handla lite mjölk och annat smått och gott. Vi brukar åka till S&R, en stor affär där man måste vara medlemmar för att handla. De har väldigt bra, ren mjölk. Jag säger ren efter den är utan tillsatser. Sen var det bara några småsaker, som vatten, och lite annat vi behövde. Det vara sista dagen av S&Rs rea så vi tänkte det kan väl vara roligt att få se den men samtidigt trodde vi den värsta anstormningen skulle vara över. Ack så vi bedrog oss!!! Det fanns första hjälpen hjälp tillgänglig utanför och polis på plats. Vakter i varje hörn i affären för att guida köerna till kassan…. Det slutade med att Thomas och vagnen stod i kö och jag sprang och plockade det vi behövde. Så hmm, om jag inte vet att det är superpris på något jag verkligen behöver så lär jag hålla mig borta i fortsättningen! Men nu har vi provat det!

 

Efter lunchen var det dags för Elin, cirkusprinsessan, att fortsätta sin trapetsträning. Och det var absolut inga där så det blev mycket träning och många hopp! Sen avslutade vi kvällen med en riktigt härlig köttbit, ungsrostad potatis och Lottas ”hitte-på-sås”. En härligt välfylld helg mitt i Manila!

 

 

 

 

 

 

Kommentera här: