Plastic Fantastic

Kommer ni ihåg hur stolta vi var över alla plastsaker? Så smarta nya förpackningar?
 
Ja, så mycket får vi för det nu..... Det kom tillbaka och bet i oss i ändan! Med råge.
 
Nu svämmar haven över av all plast. Detta var något vi såg tydligt när vi bodde på Malta. Varje vår efter vinterstormarna sköljde det in plast med vågorna. Och det var inte bara det som kom från ön utan även från längre ut i haven.
 
Här i Manila går jag förbi högar av plastflaskor, Mc Donalds muggar, sugrör, plastpåsar etc varje dag. Ingen värnar riktigt för miljön här. Vet inte riktigt varför. Här går det ju att göra stor skillnad med tanke på alla människor som bor här. Några delar i Manila har faktiskt förbjudit plastpåsar i mataffärerna. Medan andra packar enstaka saker i en plastpåsen som sedan läggs i ytterligare en påse.
 
Jag brukar alltid ta med egna påsar till affärerna stora förvåning. Än större är förvåningen då jag försöker att packa mina påsar själv. Eftersom arbetskraften är billig finns det alltid någon som gör det. Men då blir det överanvändning av plast. Kan ju också tycka att när arbetskraften är billig så borde de ha folk ute som städar mer. Sätta ut soptunnor. Men väldigt få bryr sig.
 
Att komma från ett land där vi föregår med gott exempel och har källsorterat under decennier och är vana att panta flaskor är detta en chock. Att se all plast och allt skräp ligga vid vägkanterna. Självklart finns det tillfällen hemma i Sverige också då det är riktigt illa och ser förskräckligt ut. Men i stora drag är vi förekömen och ska vara riktigt stolta över oss själva!
 
Jag använder fortfarande plastlådor till mat vilket är något jag kan förändra. Men å andra sidan återanvänder jag dem år ut och år in eftersom jag inte micrar maten i dem utan på tallriken.
 
På barnens skola pratas det mycket om hållbarhet och det här är ju faktiskt inte hållbart i ett längre perspektiv. Vad kan vi göra i vardagen för att påverka positivt, om än i det lilla? Måste ha sugrör till dtrickan? Bara ett exemple att ta med sig i förändringsresan som börjar hos oss alla. För vet ni? Vi kan alla göra skillnad även i det lilla för att senare påverka det stora!

Kommentera här: