0 Läs mer >>

Den 23 december tog vi sista färjan över till södra ön. Vi fick en alldeles magisk solnedgång från första parkett på båten. Väl framme var det självklart becksvart och eftersom vi inte visste vart vi skulle övernatta så åkte vi lite på måfå. Första stället var fullt så vi fortsatt ut i vad som verkade ingenting, små, knackiga grusvägar tog oss så småningom till ett ställe vi kunde parkera för natten. Det enda vi visste var att det låg längs en flod men eftersom vi kom sent var det inte läge att orientera sig. Vi gick och la oss. Själv var jag lite besviken eftersom jag hade sett framför mig att vi skulle fira jul i Abel Tasman men ibland blir det inte som man tänkt sig.

Vilket färgspel vi fick uppleva från färjan från Wellington till Picton!

På julaftonsmorgon vaknade vi i en skogsdunge med floden bredvid oss och den öppnade upp sig till havet. Absolut fridfullt, alldeles tyst och med en härligt krispig, lite kylig luft. Vi åt frukost och begav oss av ner längs östkusten mot Kaikoura.

God morgon!

Julaftons frukost...

Vi blev väldigt snabbt varse att södra ön skiljer sig mycket från norra ön vad gäller naturen. Här var det mycket mer dramatiskt. Kuststräckan är oändligt vacker och man vill bara stanna och ta kort över allt. Strax norr om Kaikoura såg vi plötsligt (eller jag såg! Min kära make trodde inte på mig… ) sälar som låg på stenarna vid stranden. Så söta!! Kaikoura var en mycket söt liten stad där vi åt fish and chips för första gången. Allt medan måsar försökte närma sig våra tallrikar. Men tji fick de, vi lyckades behålla vår mat och få i oss den! Efter lunch åkte vi vidare ner mot Christchurch och parkerade för natten i Lyttleton. Vår plan var att dagen efter ta oss till Akaroa där man kan se de små blå pingvinerna på nära håll.

Sälar vart man än såg. Små, stora, vuxna med ungar. En riktig sötchock!

Vacker kuststräcka!

Kaikoura på håll!

Nähä, får jag ingen mat gratis får jag väl gå in och beställa själv då!

Utsiken är emellanåt nästintill overklig. Som ett lapptäcke av gröna nyanser.

Vägen till Akaroa var hemsk! Upp över berg och ner genom dalar tog den kurviga vägen oss långsamt fram. Vägrenar fanns inte och med jämna mellanrum stupade det brant ner efter gruskanten. Inte mycket som stoppar en stor husbil om man skulle komma med ett hjul utanför vägkanten. Tur att vi har tåliga barn som inte blir åksjuka annars hade fått göra många stopp längs med vägen….

Akaroa lite från ovan.

Utsikten från vår nattplats innan vi åkte mot Akaroa.

Väl framme kom vi till en liten kuststad med franska ådror. Så mysig, men tyvärr så stängd! Hmmm, pingvinstället vi skulle åka till var självklart stängt det med på juldagen. Vi hittade dock en lite restaurang i en husvagn som serverade pizza. Man tager vad man får! Efter detta tog vi en liten promenad i staden. Tänkte att vi i alla fall får ta en paus och se lite mer innan vi kör samma oändligt vindlande väg tillbaka igen…. Och vid hittade vi väl inte? Ett ställe som var öppet! Så vi hamnade på en liten skärgårdskryssning! Så härligt att få komma ut på havet och se kusten och staden från en annan sida! Men det var inte det enda vi såg på den här turen. Vi hade turen att se de blå pingvinerna simmande i vattnet, en åt gången men i alla fall, delfiner precis framför båten (wow!!), sälar och en albatross! Höga från upplevelserna så struntade vi totalt i om vägen var kass och dålig och vinglig och brant, vi kunde tagit vilken väg som helst efter den här turen!

Charmig liten småstad.

Med franska influenser.

Eftersom det inte fanns någonstans att övernatta i Akaroa åkte vi vidare neråt kusten till Timaru och parkerade vid Caroline bay. Vilken fantastisk överraskning att hitta en underbar strand precis bredvid kontainerhamnen. Där stannade vi för natten, med en önskan att få se de små blå pingvinerna igen. Tydligen har de sina bon just på den här stranden. Här ruvar de äggen och har ungarna innan de är stora nog att följa med ut i havet. Vi väntade och väntade och väntade ända till efter kl 22 innan en stackars pingvin kom vandrande upp ur havet och gick över stranden till de gräsklädda dynerna. Men ack så söta de är när de vandrar som små gamla gubbar i frack. Sakta, sakta. Thomas och Noel stannade ett tag till för att se om det skulle komma fler, medan Elin och jag gick mot husbilen. Vi hade turen på vår sida eftersom vi såg pappan och hans barn i sanddynerna. Tyvärr för mörkt för att kunna få något riktigt bra foto. Men de är helt underbara. De blå pingvinerna, de enda dvärgpingvinerna, blir bara 35 cm höga och väger endast 1,5 kg som vuxna!

Så glada vi blev när vi hittade detta ställe, enda som var öppet på juldagen!

Ser ni elefanten med sin snabel i vattenhålet?

Vi hade tur att få se dessa fantastiskt varelser!

Caronline Bay! Fantastisk strand!

Svårt att tänka sig en så fin strand med så mycket djurliv så nära en industrihamn.

Morgonen efter tog vi highway 8 mot Tekapo sjön. Denna sjö är en av de platser jag mest hade sett fram emot att få besöka. Jag hade sett så många vackra bilder av den här sjön att det var en självklar plats att åka till. Om den höll måttet? Självklart! Som så mycket annat i det här landet så överträffar allt våra vildaste fantasier om hur det skulle se ut! Det är verkligen ett unikt land med så mycket vackert och så många vackra platser att se!

Nu närmar vi oss Tekapo sjön!

När vi närmade oss Tekapo började vi se stora fält av lupiner. Oändliga fält kändes det som. Aldrig har vi väl sett lupiner så vackra! Folk stannade och flockades för att ta foton av, ja, ogräs. Lupiner är ett problem runt omkring här eftersom den har en förmåga att ta över marken där man annars skulle odla annat. Men ack så vackra de är! Och sjön går inte av för hackor den heller. Vattnet är absolut så turkost man bara kan föreställa sig. Det går inte att få rätt färg när man fotograferar men det är så oändligt vackert och fantastiskt att man blir rent av ödmjuk över att det ens kan finnas platser som den här. Och tänker man då på alla andra vackra platser vi sett på vägen hit så är det smått orättvist att ett land fått så mycket!

På vägen till Tekap passerade vi Burkes pass med den här underbara uppbyggda gamla amerikanskinspirerande småstaden.

Det fanns mycket att se i Tekapo. Den lilla söta kyrkan vid sjöns ena kant, Church of the Good Sheperd. Liten och vacker i sten står den och blickar ut över sjön. Liksom håller vakt. Och vid klara nätter så är det här en av de bästa platserna att se vintergatan. Jag kan bara föreställa mig hur vackert det skulle vara! Vi tog tid på oss och grillade lunch precis vid stranden, Thomas tog ett dopp i den kalla sjön. Eftersom det var mulet och vi visste att vi kunde glömma vintergatan så åkte vi de få milen till nästa sjö – Pukaki.

Lake Tekapo

Vår lunchplats för dagen!

The Church of the Good Sheperd.

Lite av en turistmagnet (eller kanske mycket) men ack så vackert!

Men med detta lämnar jag er nu och fortsätter med Pukaki i nästa inlägg.

Nya Zealand södra ön,...

0 Läs mer >>

Säga vad man vill om detta land men det är som en perfekt blandning mellan Sverige, Norge, Island, Irland och Skottland. Det som slog oss först var nog att det var så grönt och att det var ett böljande landskap. Så många kullar som rullade fram i sakta mak och bakom varje kulle var det något nytt fint att betrakta eller en ko eller två.

Det var på håret att vi fick vår husbil eftersom det tog tid med väskor och en glömd tröja och de stängde klockan 4 på pricken. Ingen nåd här inte. Men som tur var hann vi och efter att ha slängt in väskor bar det av till mataffären för att skaffa lite proviant. Eftersom jag är som jag är så hade jag ju självklart packat med viktiga saker som diskmedel och tvättmedel. Men så skönt det var att komma in i en mataffär som var som vi är vana vid. Med fina, riktiga produkter! Framför allt frukt och grönt!!

God morgon! Den här utsikten kan jag vänja mig vid!

Vägen ner till vår lilla campingplats.

Vår bakgård första natten.

Sen rullade vi den, trodde vi, korta sträckan till Coromandel där vi skulle sova första natten. Snabbt blev dock varse att vägarna inte är de bästa och att naturen lägger till några timmar på turen om man ska genom bergen. Men väl framme så letade vi efter en freedom campaing plats men ack så svårt det var. Till slut tog vi oss ner till Hot Water Beach och letade efter skylten om camping förbjuden, men hittade ingen så vi stannade och sov. Vi vaknade många gånger under natten då vi hörde andra som kom och åkte. Lite otäckt kändes det allt första natten. På morgonen stapplade vi ut och såg oss omkring på den underbara stranden. Och vid toalettbesöket hittade vi också skylten med ingen fredoom camping. Så var det med det…. Första natten på otillåtet sätt men vi blev inte påkomna i alla fall och slapp att betala böter. Hade ju varit en fin början på kampingturen….

Underbar utsikt över havet.

Så vackert!

Cathedral Cove promenadväg.

Efter frukost och några turer på stranden tog vi oss till Cathedral Cove som var ett av alla ställen vi tittat ut innan vi åkte. Många av våra utvalda ställen kom upp på listan när vi ”sprungit” dessa turer på springbandet på gymmet. Lite lustigt att till slut få se dem live. Efter den timmeslånga vandringen var vi så framme. Lite mindre än jag hade trott att det skulle vara men ack så vackert!

Cathedral Cove

På vägen till Rotorua stannade vi och gick till Echo Crater national park. Den är svår att beskriva. Det bubblar och fräser överallt. Så mycket termisk aktivitet. Sen kommer man fram till denna sjö som ligger mitt ute i ingenting och är absolut så turkos att det är nästintill overkligt. Så enormt vackert!!

Echo Crater med sitt blåturkosa vatten.

Det termiska vattnet är kokande varmt.

Det bubblar och pyser över allt!

Omgivningen är otroligt grön och frodig.

Efter detta stopp åkte vi mot Rotorua. Rotorua är en stad med mycket Maorikultur, varma källor, redwoodskog och en hel del natur. Vi hittade ett underbart ställe att parkera för natten. Promenerade runt i stan och blev väldigt förtjusta i detta ställe. Efter en natt åkte vi vidare mot Tauposjön. Återigen slogs vi av naturen. Det är så otroligt vackert att man har svårt att ta in allt. Efter varje krök vill man stanna och ta nya kort, vilket man självklart inte kan göra eftersom man aldrig skulle komma fram då. Det slutade med att jag konstant rullade ner rutan och tog kort i farten! Det andra som slog mig var alla kor! Det är kor överallt. Och eftersom vi knappt ser några kor i Filippinerna så blir desto mer påtagligt. Arlas reklam om Årsmöte i Bregottfabriken var det både Thomas och jag tänkte på. Lustigt hur bra reklam (och ibland även dålig) fastnar!

Redwoodträden är stooora!

Härligt att få en skog att springa i!

Rotorua stad har en hel del aktivitet i marken.

Älskar dessa träd med stora stammar. Som små konstverk!

Krocketspel i parken!

Rotorua hade massor av vackra platser. En absolut favorit!

På väg till Lake Taupo hittade vi lite kända skytlar och välbekanta hus... Detta stannade vi dock inte och kikade på.
Hobbiton

Ett litet hobbithus var turistinformationen.

Lake Taupo var vacker. Vi hittade en kampingplats precis vid sjön. Det fanns massor av trevliga familjer att prata med och vi fick en vacker solnedgång på kvällskanten.

Solnedgång över Lake Taupo

Vår kampingplats för natten. Precis vid sjön.

Efter Lake Taupo åkte vi desert road ner mot färjan över till södra ön. Desert road är del av vad Maorerna kallar Souls road. Den väg som själarna vandrar till sin slutliga vila antingen i himmelen eller helvetet. Det var kanske den delen av landet som skilde sig mest från resterande. Men det vi såg var snö! Japp, bergen började visa sig och där låg det snö på toppen. Så fantastiskt att se. Barnen var lyriska!

Beehive i Wellington

Den 23 december tog vi kvällsfärjan över till södra ön.  Och vi fick en alldeles episk solnedgång!

Vilket färspel vi fick när vi åkte mot Marlborough Sound och södra ön.