Beijing Zoo

Idag har vi besökt ett av Beijings stora attrationsmål för turister - Beijing Zoo. Det skulle bli lite halvdant väder men vi chansade trots att man sa att det skulle regna. Regnet slapp vi och det var inte riktigt lika varmt som vanligt så det var egentligen ganska skönt. Temperaturen räcker till ändå. Inträdet är hyfsat lågt, 40 kronor för vuxna (15 stod det i någon turistbok jag läste men den var kanske gammal). Men sen är det ju som det oftast är i Kina att man betalar inträde men sen betalar man för vad man vill se därinne. Pandorna kostade extra, att se elefanterna på nära håll kostade också extra. Det är inte mycket pengar och spelar ingen roll egentligen. Men läxan man ska lära sig är att man ska kanske räkna med att när man tror att något är som det ska/står så är det precis tvärtom!

Zooet var inte vad vi i Sverige skulle kalla välhållet. Det fick mig att börja fundera på vad standard egenltigen är. Men det kommer vi till en annan dag när jag kan göra lite fler reflektioner. Men det var ganska shabbiga områden eller burar djuren satt i. Och kineserna behandlar kanske inte djuren som vi skulle ha gjort hemma. De kastade t ex bollar, flaskor och annat på och till flodhästarna för att få dem att reagera och komma upp till ytan. Hemskt ledsamt. Vi såg, förutom flodhästar, pandor, lemurer, elefanter, apor, fåglar, noshörningar och tigrar och lejon. Noel älskade det så det var väl för väl det. Han längtar tills han får visa zoo för morfar.

Noel och Elin var dock alltför tålmodiga idag enligt mig. För mitt i all villervalla, kändes som halva Peking var där den här söndagen, så var vi själva som djur fast utan bur. Vi blev fotade, tittade på, klappade på, och en allmän turistattration för alla idag. Elin älskade uppmärksamheten och Noel tyckte det var ok att alla ville ta kort på honom tillsammans med diverse olika barn och vuxna! Kontentan av det hela är väl att trots att Peking räknas som en något mer internatioell stad än andra här i Kina så är de väldigt fascinerade av oss vita västerlänningar! Barn som barn, men icke sa Nicke...


Pandorna är otroligt söta. Ser verkligen ut som stora kramgoa nallebjörnar. Men deras öde är dystert. Tack och lov så var de något fler vid sista räkningen än gången före. Vi får hoppas att det säger lite om att vi faktiskt börjar reagera på att våra resurser och vilda djur måste hushållas med. Ca 1500 pandor finns kvar i det vilda.


Hmm, man kan ju undra vilka som var största sevärdheten på zoo? Vi eller djuren? Emellanåt kändes det som vi hade 40 personer som knäppte kort på barnen. Det var bara att gå därifrån för annars slutade de aldrig.


Stolt kille matar elefanterna! Han hoppade jämfota av förtjusning varje gång elefanten åt hans mat!

Sist men inte minst vill jag förtälja en liten anekdot om toaletter. Jag och mina tjejkompisar åkte på semesterresor tillsammans innan alla barn och män kom in i bilden. På dessa resor så betygsatte vi alla toaletter, på en skala från 1 till 5, så man visste vad man hade att vänta sig. Det blev ett stående inslag när någon besökte dessa etablissemang på olika restauranger och annat. Och låt mig säga, tjejer, att toaletten (för oss människor) på Beijing Zoo får -5 på den skalan. Bara så ni vet om ni kommer och hälsar på! Här använder de inte blöjor till barnen heller, utan grenlösa byxor. Det gör det enkelt att bara huka sig ner eller sätta barnen i kissställning och göra det lite var som helst. Så om vi säger till hundägare hemma att plocka upp efter sig så säger jag till Pekineserna att göra detsamma! Högst otrevligt att kliva i en liten brun hög från människor...

Kommentarer:

1 Camilla:

skriven

Nä fy va äckligt ang. toaletter (eller kanske avsaknaden av dem). Hur kan de använda grenlösa byxor till barnen? Och få sätta sig var som helst och utföra sina behov? Tur att ni har en trevlig toalett i er lägenhet i alla fall!

2 Michael:

skriven

Hua... Men finns det blöjor att köpa för de som faktiskt vill ha det, då?

3 Thomas:

skriven

Det finns blöjor att köpa. De är dock väldigt dyra. Dessutom får denna metod barnen att sluta med blöja i väldigt tidig ålder.

4 Gunvor Lyngstam:

skriven

För ca 15 år sedan reste jag runt i Kina ca 3 veckor. Minns så väl det här med barnkläderna som var öppna i grenen för allehanda behov. - Bara de då nyrika hade råd att köpa nymodigheten blöjor till sina barn...För egen del hamnade jag i oväntat trångmål då min mycket rikliga mens kom rejält för tidigt... Kom till internationella, stora Shanghai där jag bodde på 5-stjärnigt hotell o tog för givet att jag lätt kunde hitta mensskydd där.-- Gick till en damklädesbutik o där försökte jag med teckenspråk o.s.v. förklara mitt dilemma...- Efter mkt fnissande flickorna/damerna emellan blev jag hänvisad till en botique med mattar och resväskor..!!?? Där under glasdisken fanns det ettpar kartonger med dambindor.. som jag förstås köpte... Glömmer det inte!!

Kommentera här: