Längtan...

Har precis avslutat en underbar bok som min kära mamma tog med sig till Kina. Nu vill jag sjunga dig milda sånger av Linda Olsson. Om ni inte har läst den tidigare ta er tiden, den är väl investerad! Underbar bok som man bara längtar tillbaka till på kvällarna, inte kan lägga ifrån sig och den lämnar en sån där riktigt ljuv smak efter sig. Vill ha mer!!!

Nåväl den handlar mycket om längtan och i slutorden så skriver författaren själv om sin längtan och vad längtan egentligen är. Det får mig att börja känna längtan. Man kan nog aldrig sakna Sverige så mycket som man gör när man är borta en tid, eller längta så mycket efter höstrusket, mörkret, kaminens värme och att få sätta upp advensstakarna.

Ja, nog är det underbart att vara iväg på ett tillfälligt äventyr som vi är just nu. Det får en att se på gamla hederliga Svedala med lite distans och att faktiskt börja värdesätta mycket av det vi har hemma. Helt plötsligt så började jag fundera över första advent. När är det? Har ingen koll, men det är väl till helgen eller nästa helg eventuellt. Men tänk när man går där hemma och myser i mörkret med lite ljus tända och börjar pyssla och dona med förberedelser inför julen. Baka pepparkakor, lussekatter, göra knäck och baka bröd. Det är den absolut bästa tiden. Längtan till den där julhelgen när familjen är samlad, vi är så där mysigt goa mot varandra och får äta riktigt mycket julgodis, glögg och pepparkakor! Tända en brasa och äta knäck framför Kalle Anka kl 3 på julafton och se barnens spända förväntan inför tomtens entré och öppnandet av julklappar. Men trots att julen är härlig så upplever jag ändå från 1:a advent och fram till julen som mysigast och det är den perioden jag saknar mest. Att pyssla och dona, bjuda in till glöggfest, äta risgrynsgröt, sätta upp julgardinerna, ljusslingan på altanräcket och se på när snön omfamnar den och ger den extra glitter.

Jag tror att just för att vi är borta och inte kommer att fira jul i år gör att saknaden och längtan efter den faktiskt gör sig påmind. Hemma brukar man sucka och stöna över mörkret, slasket, halkan och snön innan det ens har kommit. I år ska vi fira jul på stranden i Thailand, äta thaimat eller fisk och skaldjur eller något annat inte det mista svenskt. Det är några skövdebor som kommer till Peking den här veckan. De frågade oss vad vi vill att de ska ta med? Vad jag bad om? Pepparkakor så klart till glöggen som farmor Mia och farfar Gusti hade med. Vi har ju trots allt mörker, regn och kyla här också så vi kan ju får njuta av glögg, grönmögelost och pepparkakor även om vi inte får samma stämning och känsla som i Sverige!

Kommentarer:

1 Mia:

skriven

Så bra att ni fick pepparkakor, säkert godare än IKEA:s. 1:a Advent på söndag - då blir det glögg och lussekatter och pepparkakor och så lutfisk till middag!

Kram!

2 Ewa:

skriven

Hej därborta! Jag har faktiskt satt upp mina ljusstakar och stjärnor idag :)) Lite tidigt, jag vet, men man får ta det när andan faller på och man har en stund över... var i stora staden Tidaholm ikväll och det var fler än jag som hade tjuvstartat! Hoppas ni myser riktigt bra nu med glögg och pepparkakor! Kramar!!

3 Ann-Sofie:

skriven

Njut ordentligt i Thailand!! Det kommer många fler jular som kommer att firas på vanligt sätt:-)

Kommentera här: