Shopping halleluja!

Idag har vi gjort en del shopping. Mest för att de små behövde fylla på skoförrådet, de gamla började bli för små. Så vi tog oss till ett ställe som vi inte varit på tidigare, The Sunny Gold Mart. Vilken skillnad det var jämfört med Yashow som vi varit på tidigare. Yashow är typ 10 gånger så stort, 5 våningar och ungefär 3 miljoner säljsugna kineser som bara rycker i dig. SGM var ett plan och 3 gångar med bås, lite som det kan vara i Thailand. Skönt, mycket lugnare. Nackdelen var dock att de inte hade alla märken (Duh, vilka märken är riktiga här i kopiornas land? Men å andra sidan vem bryr sig när det är så billigt?) och kanske inte de snyggaste skorna till vuxna om man räknar bort gympadojor eller de hippaste jeansmärkena.



Förresten, behöver jag nämna att det har regnat här hela dagen? Detta ger oss faktiskt en legitim anledning att åka och shoppa. Annars brukar vi ju ägna helgerna åt mer kulturlla utflykter. Men kanske shopping kan räknas in under kvinnokultur?!? Eller vad säger ni tjejer, ska vi starta denna subkulturella aktivitet som kanske till och med legitimerar att vi ägnar oss åt denna minst sagt överkommersialiserade pengaroterande verksamhet? Man måste ju tillägga att just shopping faktiskt får fart på eknomin, i alla fall enligt nationalekonomins regler. Blir det mer okej nu??

Nåväl, off we went, och vi hann inte mer än innanför dörrarna förrän det började. Och med började menar jag då prutandet. Det är en evig träning och för hoppningsvis så blir man bara bättre ju mer man får träna, och ju fler ord man lär sig på kinesiska. Men vi hittade i alla fall två par adidas skor till Elin, rosa och fina. Dessa kostade 50 kornor styck. Inte så mycket att klaga över. Jag hittade ett par mörkblå converseskor för 60 kronor. Kanske måste lägga i en sula men vad spelar det för roll. Dessutom ska ju inte det läggas till skornas minus utan mina fötters som ligger precis mitt emellan en 35:a och en 36:a... Dumma fötter! Jag köpte också en mycket snygg mörkgrå cashmiryllejacka (D & G - of corse!) för 260 kronor. Den kommer jag att älska!!! Gör det redan förresten. Sorry hunny, men snart är du utbytt mot en jacka.... Sorgliga tanke.... Noel fick ett par crocs med blixten för 24 kronor och en Blixtenbil för 30. Bilen hade jag lovat honom i utbyte mot att han kissade trots att han hade en förhudsinfektion i veckan (vi spenderade minst 30-40 minuter på toaletten innan kisset kom, varje gång...). Så ja, nu har vi gynnat den kinesiska ekonomin ytterligare. Det sägs ju att den inom några år kommer att kliva om USA som den största ekonomin i världen så varför inte hjälpa till lite?? Fast å andra sidan, vem vet vilket som är bäst? Slösaktig demokrati eller strikt diktatur, om än lite förslappad.


Lotta i shoppingtagen på Yashow (inte Sunny Gold Mart).

Vi träffade på en hel busslast med amerikaner som hade varit och gått på muren på förmiddagen och avslutade det hela med att shoppa loss. Och som vanligt så var alla hals över huvud till sig över lilla Elin. Hon langades fram och tillbaka mellan famnarna men var enbart en happy camper! Tur är väl det. Nu ska jag se om inte Thomas och Noel kliver in genom dörren snart. De har gått ner till Kalle och Alma för att leka lite. Kalle hade visst 4 barn idag och skulle göra köttbullar till dem. Så vem märker då om ytterligare en slinker in?? Nu nalkas snart TV soffan eftersom jag ännu inte hittat någon bokhandel med engelskspråkig litteratur... Så jag får väl fortsätta att missgynna USA och titta på en film som inte ger något kassaklirr åt Hollywood direkt... Sorry!

Kommentera här: