Drakens år

Om mindre än en vecka går kineserna in i Drakens år. Ett nytt kinesiskt år börjar på måndag. Ska blir roligt att se hur ett nyår firas här! Det har redan börjat, de har fyrverkerier varje kväll. Fint att titta på från våra fönster på 8:e våningen. Men jösses vad det låter, som en kulspruteeld i evigheter.

I går var det tydligen någon stor dag då man började förbereda nyåret genom att göra dumplings. Det pågår en hel del olika aktiviteter runt om Peking under nyåret. Vi ska nog ta oss ner till Chaoyang park eller någon annan och titta på det hela. Det blir mycket drakar och uppträdanden och mat. Jag är så himla glad att vi får uppleva det. Det var en av de saker jag helst ville se när jag var här. Sen får vi väl se vad jag tycker efteråt, kanske är det inte så mycket eller så blir jag jätteimponerad!

Det är tur vi har barn som sover gott trots allt oväsen från fyrverkerierna! Noel gillade inte fyrverkerierna i Thailand på vårt nyår. Vi fick köpa öronproppar till honom och inte ens det hjälpte. Där höll de på och skjuta i flera timmar så det blev lite jobbigt innan han somnade. Hoppas att det inte blir för mycket av den varan här på dagtid. De är annars väldigt förtjusta i att skjuta fyrverkerier under dagarna här på helgerna. Varför vet jag inte. Verkar inte finnas mycket idé i det...

Kommentera här: