Huvudbry för de små

Livet snurrar fort här också. Man tror man ska få mer tid över, men asch så man bedrar sig. Att vara arbetande mamma och dessutom ha en man som reser en del ger lite merarbete. Merarbete på det sätt att man inte har någon att dela vardagens alla bestyr med, eller aktiviteter de ska på.
 
Förra veckan firade Elins klass 100 dagar i skolan - eller som de uttrycker det (vilket jag älskar!) 100 days smarter!! Smart val av namn tycker jag! Ger ju en positiv känsla till skolan och allt arbeta man gör där. Man får något för det eller rättare sagt ger sig själv något värdefullt genom att vara där. Så här fina kronor fick de göra:
 
 
Idag har vi däremot slitit och jobbat både länge och väl med Noel. Han har mycket läxor för sin ringa ålder. Rättstavning på engelska med ord som knappt vi kan. Än mindre vet ju faktiskt en 8-åring vad det är, varken på engelska eller svenska. Jag har inget emot rättstavningen i sig, tror att det är ett bra sätt att lära sig på. Vissa saker måste bara pluggas in. Men orden är ju inte direkt för 8-åringar.... Ett smakprov, någon?
 
 
Unddrar just hur många av er som läser detta som har använt mischief eller conceited någon gång? Jag har det i alla fall inte. Fick ju till och med slå upp vad det betyder. Och Noel får bara 10 ord eftersom han är ny med engelska. När de har gått lite längre har de 15 lika svåra ord de ska plugga in på 1 vecka.
 
Vi kämpade verkligen idag. Det har varit både skratt och gråt, slänga penna och suddigummi och krypa upp och kramas. Lite jag kommer aldrig att klara det blandat med jag ska klara det, för att sedan bryta ihop och gråta. Inte lätt. Och när man sen har gjort detta och pluggat då ska man hitta de bedrövliga orden i bokstavsgömmor.
 
 
Så nu när pappa Thomas är på Filipinerna så hittar vi inte alla.... Men det får väl gå i alla fall.
 
Ha en trevlig kväll därute - where ever you are!

Kommentera här: