Hemhjälp!

Tjoho skulle man ju vilja skrika om man fick möjligheten att ha hemhjälp hemma. Men här, jag vet inte, men jag kan inte riktigt vänja mig vid att det går omkring en främmande människa i lägenheten och fixar och trixar och donar (den är ju dock inte så stor....) när vi är hemma. Självklart är det helt underbart att kunna ägna sig åt barnen - att verkligen och då menar jag verkligen, helhjärtat få tid med dem. Inte den där tiden man ibland ägnar hemma i Sverige när man vet att tvätten ska köras, hängas, maten ska lagas om den är inhandlad och helst ska man också hinna dra ett varv med dammsugaren och leka samtidigt. Kan vi inte leda städa idag barn??? Hur kul är det? Och dessutom ska man se fräsch, pigg, glad och helst lite sexig ut också när maken kommer hem. Are we for real???

Nej, jag ska verkligen försöka förlika mig med att Thang kommer varje dag. För hur skönt är det inte att slippa allt? Men ibland undrar jag hur mycket man kan städa, tvätta, vika och stryka i en 100 kvm stor lägenhet! Men hon är underbar. Går omkring som en liten älva utan att göra så mycket väsen av sig. Det är ju nästan det värsta - man glömmer ju att hon finns och så står hon plötsligt där igen. Och ingen engelska pratar hon. Hello! Och möjligtvis Ok I leave now (1 timma tidigare). See you tomorrow. Ja, kulturen är annorlunda.

Jag kan ju inte bara låta all disk stå från kvällen/morgonen så diskar gör vi ibland. Och eftersom vi inte vill köpa på oss onödig saker så använder vi diskmaskinen som diskställ. Och eftersom jag glömde berätta det för Thang så diskade hon allt en gång till. Inte vet jag om vi hade gjort ett dåligt jobb?!? Men vi brukar vara ganska renliga av oss. Men det är precis så det funkar här. Säger ingen att det är rent så kikar jag inte själv utan jag gör det en gång till! Underbart!

Fortfarande så har vi en släng av jet lag som slår till på kvällarna. Helt omöjligt att somna. Men det ger å andra sida Thomas och mig en del tid tillsammans i soffan med lite filmer. Det känns som eveigheter sen vi sist hade det. Om man räknar bort att Thomas jobbar första 1 timmen av filmen och kollar till när jag skrattar! Men han finns där och slutet ser vi tillsammans. Detta tackar vi Thang för!!

Jag ska bara tillägga att jag på inget sätt vill låta otacksam över denna underbara Thang och möjligheten att få ha henne! Jag skulle gärna slippa det hemma också men priset skulle bli ett annat! Tänk er att någon kommer hem varje dag och sopar (finns ingen dammsugare), moppar golvet, tvättar, hänger tvätten, stryker tvätten, städar toaletten och duschen, bäddar dina sängar, dina barns sängar och dessutom diskar. Utöver detta så viker hon all tvätt och organiserar den i dina skåp. Helt plötslgt så känns det som man gick in i en affär på Östermalm för att köpa dyra underkläder. Så perfekta rader!!

Kommentarer:

1 Ewa:

skriven

NJUUUUUT!! Vardagen hemma i Svedala lär finnas kvar när ni kommer hem igen ;-) Men visst låter det som något av en konstig dröm att hitta underkläderna finsorterade (säkert i färgskala oxå...) i garderoben istället för den vanliga villervallan. Du å barnen får väl passa på att gå ut medan hon är hemma å grejar. Annars skulle man ju bli lite nojjig!! Det låter som om ni har aklimatiserat er bra i alla fall! Rolig läsning bjuder du oxå på å det är skoj för oss att läsa som är kvar i svensson-livet :-) Hälsa Thomas så mycket! Kramar!!

Kommentera här: