Ching och Chang och BMW

Idag har vi varit på utflykt långt bortom det vanliga för vår del. Vi har ridit på elefanter i ”djungeln”. Ja, i alla fall i den djungel som finns här i Phuketområdet. Det var en spännande upplevelse. Det är högt upp man sitter, kan jag meddela. Och även om de är förvånansvärt säkra på foten där de går så svajar det rätt rejält i korgen eller stolen. Och elefanter är bastanta djur med mycket grov hud. Jag har studerat den nära nu och jag kan förstå varför man kallar det för elefanthud när man är torr!

Vi åkte runt i ca 45 minuter och fick några underbara vyer ut över både Kamalastranden och Phukets stränder. Våra guider var skickliga förare av elefanterna. Elefant på thai heter Chang och den ena elefanten hette BMW. Vad den andra hette har vi redan glömt. Noel tyckte det var roligt och inte det minsta läskigt. Elin höll sig fasligt nära pappa och tryckte sig mot honom allt vad hon kunde. Efter turen fick vi mata elefanterna med bananer. Gissa om de tyckte om det. Även om jag tyckte att bananerna var aningen gröna för min smak. Men nu var det ju inte jag som skulle ha dem utan några som var mindre kräsna.

Se vad de har mitt i djungeln! Inte ens där är man fri från satelitmottagare och TV...

I kväll har vi spenderat mer pengar på mat än vi någonsin har gjort i Thailand. Thomas har känt sig lite konstig i magen och smått illamående i några dagar vilket ledde till att vi gick till en restaurang som serverar mer västerländsk mat. Och även om det inte är dyrt med svenska mått mätt så var det dyrt med thailändska mått. Men det jag var mest överraskad över var det faktum att det var smockfullt med svenskar på restaurangen. Jag har ju svårt att tänka mig att man åker på semester i två veckor till Thailand och man kan inte hitta något roligare att äta än sin ”egen mat” hemifrån! Fascinerande tycker jag. Och då tänker väl de flesta att vi gjorde ju samma sak men vi har ju varit hemifrån i 5 månader och var dessutom inte så imponerade över vare sig restaurangen eller det faktum att vi hörde svenska överallt.

Vår pool direkt utanför altandörren. Härligt att få ta sig ett dopp emellanåt.

Men inget går upp mot stranden! Här springer vi när andan faller på. Blir väl några kilometer i alla fall. Jobbigt när det är barfota och sluttande strand.

Longtailbåtarna ligger och väntar på att få åka iväg med turister.

Annars har vi haft en rolig dag på stranden med barnen. Köpte lite strandleksaker och både Elin och Noel satt hur länge som helst och lekte i vattenbrynet. Roligt även för oss att bygga sandslott. Vi kunde ju helt klart konstatera att vi inte är några arkitekter… Men roligt var det, även om slottet inte blev så vackert. Kanske tur att vågorna tog det. Vi blev dock filmade. Vem vet, det kanske blir någon reklamfilm om orten så småningom? Hemska tanke!

Jag älskar alla vackra blommor!

 

Kommentarer:

1 syrran:

skriven

Kan tänka mig att Noel tycker det var roligt med elefanterna! Petade han elefanten i näsan?

2 Camilla:

skriven

Va mysigt ni verkar ha det! Hoppas Thomas mår bättre, så han inte går med illamående hela tiden.

Kommentera här: