Ikea besök från hell

Idag tog jag och barnen en taxi ner till Ikea. Thomas skulle möta oss där och så åkte vi gemensamt hem. Tur att man börjar lära sig vad en taxiresa kostar för ska man ta alternativa förare som står utanför vår grind så kostar det mer än det dubbla. En försökte idag med 100 RMB och när jag sa 40 så skrattade han. Men skrattar först som skrattar sist. Vi fick en taxi och betalade 38 RMB!!

Trafiken var ok tills vi svängde av mot Ikea då stod det still. Taxin släppte oss en bit bort och vi gick sista biten. Det tar lite extra tid nu när Elin vill gå själv. Hon tultar fram så stolt och böjer sig för att titta på allt som ligger på marken. Inte alltid så roligt med cigaretter och bajs! Och som hon vänder huvuden efter sig, det är otroligt! Men så är hon ju söt också, men jag är ju partisk! Vi kom dit och åkte några vändor i hissen innan vi fick tag i en vagn och sätta båda barnen i. Sen snitslade vi oss fram mellan alla kineser.

Det ser för roligt ut när man kommer till sovrumsavdelningen och ser kinser fullt påklädda ligga nedbäddade under täcket och sova! Man vänjer sig aldrig riktigt vid den synen, även om man inte reagerar lika mycket nu som i början. Vi kikade på lakan till Elin men ekonomen i mig kom fram till att vi kan tvätta hennes och få dem torra på en dag. Känns onödigt att skaffa mer än vad vi behöver med bara 4 månader kvar. Men jag slog till på några handdukar. Våra som kom med lägenheten är gråa efter år av använande och luktar skunk så fort man använt dem en dag. Men det kanske är vattnet och inte vi?! Hoppas vi i alla fall! Men det känns skönt att kunna lägga bort de fula och ha i nödfall och få något lite mer roligt. De kostade ju ingen förmögenhet.

Sen bar det av mot matavdelningen. Där köte jag lax (otroligt att man ska behöva gå till Ikea för lax, men så är det här.... Lax är dyrt!), kaviar, bokstavskex på önskemål, hallon cheece cake som är glutenfri. Vi ska ha våra amerikanska vänner på lunch på söndag och jag bestämde mig för att köra den enkla vägen, köpa efterrätten. Två av dem är glutenintoleranta så det var ju lämpligt när jag såg att de hade Almondys glutenfria tårtor.

Kommentera här: