Första dagarna i skolan

I måndags var alldeles första dagen för båda barnen i skolan här på Malta. Det har varit mycket pirr i magen inför skolstarten men också stor förväntan.

Elin studsade fram i måndags så förväntansfull var hon! Det var helt underbart att se. Hon har en svensk kille i sin klass vilket är skönt. Det finns inga andra svenska barn som kan hjälpa dem att tolka så de får helt enkelt försöka klara sig själva och förstå. Lilla gumman hon är ju bara 5 år....

Noel är stor och duktig. Han är lugn och försöker att inte visa all nervositet han har inom sig. Noel visste att han skulle ha en svensk kille som han träffat hastigt vid besöket, så han kände sig hyfsat lugn. Nu visade det sig att det finns ytterligare en svensk i klassen, så Noel får hjälp med översättning.

Men jösses, båda barnen har gått upp en årskurs eftersom alla börjar skolan 1 år tidigare här. Och gissa om det är skillnad!!? Det kan ni ge er på. Det är läxor, prov, utflykter, arbeten, böcker att läsa och gympa minst 2 gånger i veckan.... I Noels klass är nivån hög både inom matte och annat. Här har man börjat med både multiplikation och division och man diskuterar kretslopp med alla svåra ord som hör till. På fredag har han sitt första prov - rättstavning!!

Jag är glad att de får den här möjligheten. Båda kommer växa otroligt mycket. Noel vill börja fotboll här nere och vi kommer ta med honom i helgen så han får prova. Elin ville i ett första läge gå i balettskola men idag när hon skulle iväg så orkade hon inte och hoppade av. Det tror jag var smart. Det är för mycket i skolan för att hon ska orka ytterligare 2 lektioner i veckan på engelska.

Vad gäller vädret har det varit helt fantastiskt hittills! Har legat mellan 15-20 grader varje dag. Men nästa vecka så går temperaturen ner till 13 med regn och blåst. Får väl se vad det innebär och hur länge det håller i sig. Jag hoppas att det blåser bort snabbt - börjar bli van vid solen!!

Jag har fortsatt min yogaresa och håller i att köra ett pass varje kväll. Så skönt, känns som jag börjar få en ny kropp utan smärta. Jippie!

Nu ska jag ta mig en grillad macka och slappa lite framför dumburken. Hade svårt att sova igår. Thomas var iväg med jobbet och Noel gnydde. Var väl många intryck att smälta efter 2 dagar i ny skola, i nytt land och i ny årskurs. Så imponerad av båda barnen! Mina så stjärnor!!

Kommentera här: