Vårt bergsäventyr dag 3, Baguio

Om vägen mellan Banaue och Sagada var dålig så var vägen från Sagada till Baguio ännu sämre. Vi hade nog aldrig trott att det kunde bli värre, men så fel vi hade! Tror dock att ni alla har hört nog om dåliga vägar så jag lämnar det ämnet med det här.

 

Jag hade målat upp en så perfekt bild av Baguio. Jag hade hört så mycket positivt och såg fram emot att se denna underbara bergsby. Tänk vad fel man kan ha (igen)! Det var ingenting av vad jag hade föreställt mig. Det var ingen by, det var en stad med 350,000 invånare, bilar, jeepneys och folk överallt.

 

Vi kom fram på kvällen och efter lite möda hittade vi hotellet. Jättefint, trots att vi faktiskt varit lite besvikna på att vi inte kunde bo på Camp John Hay, så var vi jättenöjda med det vi fick. Äntligen en bra dusch, sköna sängar och som vi sov! Vad bortskämd jag låter, inser jag nu. Jag har verkligen inte något problem med enklare förhållanden, men det var trots allt skönt att sova ordentligt. Kanske var det bara ren trötthet eftersom vi första natten legat och lyssnat på lastbilar som passerade och andra natten var kort då vi gick upp tidigt och såg soluppgången. Det blev i alla fall en tidig kväll.

 

 

Efter frukosten gick vi ut för att kika på stan. Vi hade några platser vi prickat för som vi vill se. Bland annat katedralen och en park. Katedralen hade gudstjänst varje timma eftersom det var söndag så den kunde vi inte se. Och parken blev lite platt fall. Vi fick väldigt mycket Kina-vibbar av parken. Fin men inte mer än så. Vi tog en roddtur med barnen och sen gick vi vidare.

 

 Katedralen i Baguio
 
 

Baguio är bland annat känt för sina jordgubbsfält, farmers markets och Camp John Hay. Camp John Hay var tidigare USAs militärbas. Numera är det både en turistdestination och vattenreservoar.

 

Många är jordgubbarna på farmers market!

 

Baguio har fightats mot mycket genom åren. Japanerna har haft sin bas på Camp John Hay innan det togs över av ameriaknerna. Men mycket av staden raserades också i jordbävningen 1990 men byggdes upp igen mycket tack vare hjälp från inhemska och internationella donationer.

 

 

Eftersom staden ligger 1540 meter över havsytan inbäddad i Cordillera Central Mountain Range i norra Luzon så är det en populär destination på sommaren. Det ger en skön svalka och temperaturerna går sällan över 26 grader, ens då det är som varmast!  

Kommentera här: